דיאטה מיוחדת לרוכבי אופניים

טיולי אופניים הם בילוי שצובר יותר ויותר מעריצים – ובצדק: זוג אופניים מאפשר לנו לעבור בקלות ובנוחות קילומטרים רבים, וליהנות משלל נקודות חן ואתרים מרתקים בטיול אחד, ולא רק שאנחנו נהנים מהנוף אלא שתוך כדי טיול אנחנו תורמים גם לדיאטה שלנו בזכות הפעילות הגופנית הבריאה אבל טיולי אופניים גם דורשים מהגוף לא מעט משאבים, ועל כן חשוב לתכנן היטב את התפריט ביום הטיול – על-מנת שלא נמצא עצמנו יושבים לצד האופניים תשושים ועגמומיים, ובכלל, תכנון תפריט דיאטה הוא רעיון טוב גם כשלא יוצאים לטיולי אופניים.

פעילות גופנית ודיאטה נכונה

פעילות גופנית ודיאטה הן כלים שלובים: תזונה נכונה מאפשרת לנו פעילות גופנית אפקטיבית יותר (בפרט כשהיא מותאמת לסוג הפעילות, שכן באופן טבעי דיאטה מומלצת לשחיינים אינה זהה לתפריט דיאטה במהלך טיולי אופניים), ומצד שני פעילות גופנית מחזקת את הישגיה של דיאטה נכונה (ושוב, המטרה היא לא בהכרח הרזיה. גם שמירה על משקל וחיזוק מערכות הגוף הן מטרות חשובות).

מילת המפתח בתכנון דיאטה לרוכבי אופניים היא אנרגיה, ומושגי מפתח אחרים עבור השילוב בין טיולי אופניים לתזונה נכונה הם פחמימות, אינדקס גליקמי וגליקוגן.

טיולי אופניים – לא יוצאים בלי כובע, ערכה לתיקון תקרים ומאגרי גליקוגן מלאים

גליקוגן מבחינה מדעית הוא רב סוכר, שנמצא בכבד ובעיקר בשרירים, ותפקידו הוא לספק לגוף אנרגיה לשם ביצוע פעילות זו או אחרת – טיולי אופניים, באופן טבעי, זקוקים לשפע גליקוגן ועל כן יש למלא את מאגרי הגליקוגן בטרם היציאה לטיול.

לשם כך יש לאכול לפני היציאה לטיול (שעה-שעתיים לפני) פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך – כלומר כאלה המתפרקות לאט ובשל כך מספקות אנרגיה לזמן רב יותר: לדוגמה – פסטה, קוסקוס או לחם מלא.

במהלך טיולי אופניים הגוף זקוק מעת לעת לתוספת אנרגיה מיידית, ועל כן יש לאכול תוך כדי הדיווש או בהפסקות פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה (פחמימות שמתפרקות מהר ועל כן מעניקות אנרגיה זמינה במהירות): למשל, חטיפי אנרגיה, לחם עם דבש, בננה או פירות יבשים.

הארוחה שאחרי הטיול

אחרי פעילות גופנית חשוב מאוד לאכול ארוחה המשלבת פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך עם חלבונים וכך גם אחרי טיולי אופניים – גם אם הטיול התנהל בקצב נינוח במיוחד, וכלל הפסקות רבות, עדיין מדובר במאמץ גופני, וכדי למלא מחדש את מצברי האנרגיה של הגוף ובמקביל לאפשר לו לבנות את השרירים (ולא לפרק אותם, חלילה) יש להעניק לו גם חלבונים וגם פחמימות, כאמור כאלה בעלות אינדקס גליקמי נמוך.

טיולי אופניים עם ילדים

חלק גדול מהיוצאים לטיולי אופניים עושים זאת עם הילדים – בין אם הם כבר רוכבים בעצמם על זוג אופניים משלהם ובין אם אחד ההורים מרכיב אותם (למשל על טריילר – חצי אופניים המתחברים לאופניים של אבא או אמא).

כמובן שתכנון טיולי אופניים עם ילדים דורש התחשבות בצרכים (הרבים…) של הזאטוטים, ובפרט בצורך שלהם לאכול לעתים תכופות (יש הורים שנשבעים שהילדים שלהם אוכלים כל הזמן, במיוחד בטיולים…)

על מנת שלמחרת טיול אופניים עם הילדים לא יצטרכו כל בני המשפחה להתחיל דיאטת כאסח מומלץ לארגן מלאי מספיק של נשנושים בריאים – לפחות ברובם, שכן אפילו במהלך דיאטה מותר מפעם לפעם איזה חטיף או ממתק. המסלולים של טיולי אופניים עם ילדים חייבים להיות מתוכננים כך שיכללו הפסקות רבות יחסית – רצוי במקומות שכיף לשבת בהם בנחת ולכרסם את הפרי הטרי או היבש או את הגרנולה.

אם הילדים רוכבים בעצמם על אופניים משלהם חשוב מאוד להעניק לגופם את האנרגיה הרבה שלה הוא זקוק לשם הדיווש, ובמקרה כזה יש להביא כמויות אוכל מספיקות ובנוסף לדאוג לארוחה של אחרי הטיול.

מים, מים, מים

טיולי אופניים גורמים לגוף לאבד נוזלים רבים. חשוב מאוד מאוד להצטייד במים. המון מים. ושכולם ישתו כל הזמן. טיול מהנה וטעים!

לקריאה על תפריטי דיאטה מותאמים אישית בקרו באתר: www.netdiet.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *